stadtmusik#7 – boston buzz

stadtmusik#7 – boston buzz

Ausgangspunkt war ein gemeinsamer Besuch auf dem MIT campus in Boston/Cambridge. Das Raumerlebnis wird durch den sich ständig verändernden, aber immer präsenten Sound-teppich verschiedener unzähliger Kühl- und Ventilationsgeräte, innen wie außen, verdichtet und klanglich gefärbt. Die akustischen (radialen) emmisionen dieser Anlagen – stehende Wellen und Resonanzen – verwischen die Raumpunkte im Raumvolumen. Wir diagnostizieren den Raum „fiebrig“.

Die für diese Arbeit entwickelte  „Wackel“ – Technik unterstützt diese Verfremdung. Durch die Bewegungsparallaxe entsteht bei längerer Betrachtung ein räumlicher Eindruck, der mit dem stereoskopischen Sehen vergleichbar ist, aber eine andere Qualität besitzt. Der Soundtrack der neun präsentierten Räume geht noch einen Schritt weiter und überlagert ein sich durchziehendes Grundgeräusch – wie im Fiebertraum – mit assoziativen Elementen.

Bei manchen Betrachtern kann der Film durch die dargestellten Bewegungsmuster Schwindel und Übelkeit auslösen.

Credits:
Bild: Dietmar Offenhuber; Ton: Sam Auinger Hannes Strobl
14 min; digital Video HD720p; prod. Frühjahr 2009

stadtmusik #6 – innsbruck küche hell

stadtmusik #6 – innsbruck küche hell

Innsbruck ist eine touristisch geprägter Stadt, die gleichzeitig den einzigen österreichischen Alpenflughafen besitzt. Die gesamte Altstadt befindet sich in dessen Einflugsschneise. Man ist konfrontiert mit Versuchen einer alpenländisch-heimeligen Gestaltung, die sich aber der Realität dieses Ortes nicht entziehen können.

Der Film wurde eigentlich für eine Videoinstallation als bewegte Fotografie geplant. Gezeigt wird eine innsbrucker Küche. Wie schon bei Mauerpark ist die Szene Resultat von analogen Raummanipulationen durch in-camera effects und digitalem compositing. Die Gegenstände der Küche und erzeugen in Verbindung mit der Klangkulisse der Stadt einen hybriden Raum, aus in dem sich ein teilweise absurdes Eigenleben entwickelt.

Credits:
Bild & Ton: stadtmusik (auinger, offenhuber, strobl)
12 min; digital Video HD720p; Prod. Sommer 2008

kapitel 3

kapitel 3

2005 stadtmusik
music: sam auinger, hannes strobl
image: dietmar offenhuber

more information on www.stadtmusik.org

part of edition “abstracts of syn“, published and distributed by kunstverein medienturm

“Urban architecture is a sound box, it shapes a space, wherein the range of sounds which surround us is resounded and reflected. The video STADTMUSIK (“City Music”) by Dietmar Offenhuber (Linz/Boston) and the formation tamtam (Sam Auinger, Hannes Strobl; Berlin) discusses sound in cities by analysing sound structures which are triggered by urban buildings and facilities. They focus on the aspect of movement in the city, which reinforces a dynamic experience of the urban soundscape: particular sounds emerge through movement, sound and its timbre evolve from material and space. The video actually consists of two parts “Kapitel 3” (Chapter 3), “m18 felsen” (“m18 rocks”), each one discussing individually auditory situations in a big city.”

kapitel 3 (excerpt)

mauerpark

mauerpark

17min27sec, DVD video
The winter landscape of mauerpark in berlin turns into a theatrical stage, populated by pedestrians and cyclists following various, sometimes mysterious activities.
What seems like a slice of daily life is in fact heavily digitally manipulated. The soundtrack creates a second space, sometimes contradicting the visual events in the picture. The travelling focus directs the visual attention and is controlled by subtle acoustic ambience. Its unnatural strength has a miniaturizing effect on the whole scenery.

Credits

sam auinger
dietmar offenhuber
hannes strobl
actors: katrin emler, daniel scheffler, martin offenhuber

distributed by sixpackfilm – catalog page
more information on www.stadtmusik.org

paths of g

paths of g

A variation on Stanley Kubrick’s Paths of Glory: A long traveling shot of a WWI trench is reduced to it’s essentials, the path of the camera and the geometrical relations of the set. The software algorithm used for this purpose has military relevance; it is used for recognizing objects and guiding automatic weapons, reinforcing the connection between war and cinema described by Virilo. Beyond this aspect, I was also interested in how a story can be told solely through movement in space.

“The long backwards tracking shot through a trench in Kubrick’s WWI drama Paths of Glory, which follows the general as he paces along the line of soldiers and his repeated questions, are reduced to their pure geometry in Dietmar Offenhuber’s study: Nothing is visible other than various accumulations of points, a line on the ground on which the “spent” frames are counted off in units of 50, and the camera’s movement, though the original sound can be heard. While this represents enough data to identify the take, the scene’s most important element is missing, the physicality, the bodies of the things and people. But at the same time this reduction is in a sense closer to the first industrialized war in history than the images of Kubrick’s film.

In its abstraction the trench reveals the thing it necessarily lacks: experience. The industrialized killing machine dehumanizes, desubstantializes humans per se. The soldiers’ corporality, they become functional values, the trench’s materiality, it becomes a matrix of points, and both are surveyed by the camera’s mechanism, the single-frame transport. Solely the talking remains analog, but this is equally stereotypical, and merely affirmative of the scenography.

Virilio, who frequently mentions the “fraternity” of modern warfare and cinematography, would not be able to get anything from this process. It is precisely the conscious reduction within the film, the purely mechanical, geometric values which are able to reveal the true violence of this war. The fictionalized fact is not necessary, removing the sense from existing images suffices to return to the historically factual qua techno-imagination (Flusser). The viewer sees less but learns more. The new form reveals content which is also more important to the image’s rhetoric.” – Marc Ries, translation: Steve Wilder

“paths of g” in sixpackfilm’s catalog

Credits:
paths of g (1.27 min)
basierend auf “Paths of Glory” (1957), Stanley Kubrik
Animation: Dietmar Offenhuber
Audio: from the original Film

Awards: Jury Award Melbourne International Animation Festival 2007

Screenings, Exhibitions: CINEplex – Secession Wien, Cinematics Festival 09, Brussels, VISIONary – Innovativer Film aus Österreich – Stadtkino Wien, Moviemento u.a.; Atelier Graphoui, Brussels; Light-Cone, 17.-20.9. Paris; European Media Art Festival 2007; Videonale 11; Resfest, Vienna; London International Animation Festival; electrofringe festival, Australia; Melbourne International Animation Festival 2007; Lille 7th International short film Festival, France; Crossing Europe 2006, Linz; BALKANIMA festival 2006; Diagonale 06, Graz; Seoul International Media Art Biennale 2006